"اجتهاد السلف في تفسير القرآن بالقرآن, دراسة تطبيقية" "Ijtihad of Predecessors in Interpreting the Quran by the Quran; An Applied Study

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم القرآن وعلومه، جامعة الملك خالد المملكة العربية السعودية.

المستخلص

ملخص البحث :
ويهدف إلى بيان الفرق بين تفسير القرآن بالقرآن وتفسير القرآن للقرآن،
ومجال الاجتهاد فيه، ومتى يقبل ومتى يرد، وعلاقته بالتفسير بالمأثور والتفسير
بالرأي، وإظهار اجتهاد السلف في تطبيقه، وبيان الخطأ في ذلك.
ويعالج: عدم التفريق بين أنواع تفسير القرآن بالقرآن، والاجتهاد الخاطئ
في تطبيقه، والجزم بأنه جميعًا من المأثور.
منهج البحث: الاستقرائي التطبيقي.
من النتائج: قاعدة: أن تفسير القرآن بالقرآن له حكم قائله، وأن المأثور منه
ما كان عن الرسول صلى الله عليه وسلم والسلف.
وقد احتوت خطة البحث على مقدمة وثلاثة مباحث على النحو التالي:
المقدمة.
المبحث الأول: مقدمات أساسية للموضوع. وفيه مطلبان:
المبحث الثاني: تفسير القرآن للقرآن. وفيه ثلاثة مطالب:
المبحث الثالث: الدراسة التطبيقية على اجتهاد السلف في تفسير القرآن
بالقرآن. وفيه أربعة مطالب:
المطلب الأول: اجتهاد الصحابة في تفسير القرآن بالقرآن.
المطلب الثاني: اجتهاد التابعين وأتباعهم في تفسير القرآن بالقرآن.
المطلب الثالث: التفسير المذموم للقرآن بالقرآن .
المطلب الرابع: شروط الاجتهاد في تفسير القرآن بالقرآن.
الخاتمة والمراجع والفهرس


Abstract:
It aims to explain the difference between the interpretation of the Qur’an by the Qur’an and the interpretation of the Qur’an by the Qur’an, the scope of ijtihad in it, when it is accepted and when it is rejected, and its relationship to interpretation by tradition and interpretation by opinion, and to show the ijtihad of the predecessors in its application, and to show the error in that.
It deals with: the failure to differentiate between the types of interpretation of the Qur’an by the Qur’an, the wrong diligence in its application, and the assertion that they are all from the tradition.
Research method: applied inductive.
From the results: a rule: that the interpretation of the Qur’an by the Qur’an has the rule of its saying, and that what is narrated from it is what was from the Messenger, may God’s prayers and peace be upon him, and the predecessors.
The research plan contained an introduction and three investigators, as follows:
Introduction.
The first is: Basic introductions to the topic. It has two requirements:
The second investigator: The interpretation of the Koran by the Koran has three requirements:
The third investigator: The applied study on the jurisprudence of the ancestors in interpreting the Qur'an in the Qur'an. There are four requirements:
The first requirement is that the Sahaba interpret the Qur'an in accordance with the Quran.
The second requirement is that the followers and their followers interpret the Koran in the Koran.
Third demand: A damning interpretation of the Koran.
Fourth requirement: The conditions for the interpretation of the Koran in the Koran.
Finale, References, and Index

الكلمات الرئيسية